"Ze kletsen aan een stuk door"

‘Zonder PlusBus vereenzamen deze mensen.’ De 68-jarige Bert, chauffeur geweest van beroep, kan het weten. Al tien jaar bestuurt hij de PlusBus in Druten. ‘Elke donderdag breng ik ouderen naar de dagbesteding, kapper, dokter of supermarkt. Natuurlijk help ik ze ook even met het sjouwen van de boodschappen.’

Volgens Bert geeft het mensen meer vrijheid. ‘Voor de weduwe die ik al jaren naar Aquafit breng bijvoorbeeld, omdat ze niet zover kan fietsen. Veel ouderen hebben geen partner meer en wonen alleen. Daarom is de sociale functie erg belangrijk: ze komen kletsend de bus in en gaan er kletsend weer uit!’

De Plusbus wordt al jarenlang gereden door vrijwilligers van MeerVoormekaar. Dit jaar zijn we gestart met de avondbus, zodat ouderen ook ’s avonds de deur uit kunnen. De foto hiernaast is van de OpStapbus die in Wijchen rijdt.

Ouder worden

Ondanks hun stijgende leeftijd willen ouderen blijven doen wat ze leuk én belangrijk vinden. Soms hebben ze daar wat praktische ondersteuning bij nodig. Zoals bij een klusje in huis of bij het verplaatsen van A naar B. Maar wij bieden meer. Zo kunnen ouderen ook bij ons terecht voor een luisterend oor of advies over zelfstandig blijven wonen. We zetten een aantal van de hoogtepunten voor je op een rij.

Een beetje leuker en makkelijker

In Wijchen-Zuid brachten we welzijnsbezoeken aan 70-plussers. We bespraken wat hen bezighoudt. En hadden het over zingeving, eenzaamheid, maar ook over welke leuke activiteiten ze missen. Daardoor konden wij ons aanbod beter afstemmen op de aanwezige behoeften. Denk hierbij aan een open eettafel, het inloopmoment KBO & RIBW, mantelzorg-café, het BOS project (bezoek- en opvangservice) en de knutselmiddag. In Wijchen is afgelopen jaar het senioren ontmoetingscentrum ‘Villa Sterrebosch’ geopend (daarover lees je meer in het verhaal van Herman).

Geen bingo, maar pubquiz tegen eenzaamheid

Hulpdienst voor ouderen in Druten & Wijchen

78 vrijwilligers

(14 nieuwe)

Welzijnsbezoeken Wijchen-Zuid

Hulp bij

• vervoer naar het ziekenhuis

• tuinonderhoud

• boodschappen

• klusjes in huis

• maatje aan huis

31 huisbezoeken

170 inwoners

doorverwezen

Plusbus en Opstap

23 knelpunten opgelost door een welzijnsaanbod, 17 knelpunten opgelost met een maatwerkvoorziening of verhuizing

We hebben ook oog voor de gezondheid van ouderen. Zo hebben we afgelopen december lunch georganiseerd voor senioren over het thema ‘gezond eten en bewegen’.

Ouderenconsulent Druten

• Ondersteuning SWT voor 16 uur per week

• 38 huisbezoeken inclusief opvolging welzijnsbezoeken’

Voor minder mobiele ouderen is het lastig om ergens te komen. Daarom bieden wij vervoersdiensten. Met OpStap in Wijchen en de PlusBus in Druten brengen we ouderen waar ze heen willen.

Opstap

- 21.000 ritten

- circa 80 vrijwilligers

De PlusBus

o    8150 ritten (verdubbeling t.o.v. 2018)
o    Nu ook een avondbus
o    Nieuw tarief: € 1,-
o    Nieuwe folder en nieuwe vrijwilligers

Administratieve hulp Wijchen

161 mensen geholpen

5 vrijwilligers

Internetcafé voor ouderen in bibliotheek Wijchen. 40 weken per jaar open

Formulierteam Druten. 44 aanvragen (45% groei)

Ouderenconsulent Wijchen

- 77 huisbezoeken inclusief opvolging welzijnsbezoeken

- ondersteuning Sociaal Wijkteam voor 16 uur per week

- circa 80 inwoners doorverwezen

48 uitgevoerde aanvragen tuinonderhoud

Administratieve ondersteuning Druten. 96 aanvragen (35% groei)

‘De Seniorengids’ is het activiteitenboekje dat we hebben uitgebracht, zodat ouderen precies weten welke activiteiten of ondersteuningsmogelijkheden er voor hen zijn in Wijchen. Oplage 2000 stuks.

Eenzaamheid, dementie en mantelzorg

Voor ouderen ligt eenzaamheid op de loer en is het risico op ouderdomskwalen zoals dementie groter. Daarom organiseren we een aantal activiteiten specifiek gericht op deze onderwerpen.

Bijeenkomsten met MEE Bruggenbouwers

- Netwerkcoaches en bruggenbouwers wisselen ervaringen uit.
- We werken samen aan verbetering van de trajecten en een collectief aanbod.

Alzheimercafé Wijchen

- Iedere 3e woensdag van de maand een ander specifiek thema.

- 30 tot 50 bezoekers per keer.

Kerngroep dementie
- Nieuwe start gemaakt
- Signaleringskaart uitgebracht.

Versterken contacten buurtbewoners in Zuiderhoek (iedere maand)

13 trajecten netwerkcoaching gestart (waarvan 9 afgesloten)

Naarmate de leeftijd stijgt, wordt veiligheid steeds belangrijker. Daarom organiseerden we ook dit jaar een valtraining en meerdere informatiebijeenkomsten over veiligheid.

o    100 personenalarmeringen vervangen

o    Met een personenalarmering kan een oudere door een druk op de knop een noodsignaal verzenden.

Wij beseffen hoe ontzettend belangrijk mantelzorgers zijn. Daarom geven we hun onze blijk van waardering, ondersteunen we hen in Druten praktisch met cursussen en bieden we ze momenten van ontspanning.

• 500 mantelzorgcomplimenten uitgereikt

• Mantelzorgdag - 120 deelnemers

• 10 mantelzorg koffieochtenden

• 150 deelnemers

• 14 wandelingen voor mantelzorgers

• 56 deelnemers

• 8 mindfulnessbijeenkomsten

• 36 deelnemers

• 2 cursussen

• 30 deelnemers

Mantelzorg vindt niet alleen plaats rondom ouderen. Er zijn steeds meer jonge mantelzorgers en ook voor hen willen we aandacht hebben. Omdat deze mantelzorgers andere behoeften hebben, stemmen we ons aanbod steeds beter op hen af.

We moeten ons

verhaal kwijt

Zelfstandig wonen

Ouderen wonen steeds langer zelfstandig thuis. Dat betekent dat ouderen op tijd moeten nadenken welke aanpassingen er nodig zijn aan hun woning. Wij helpen ouderen daarbij. Dat doen we bijvoorbeeld preventiebijeenkomsten die we samen met de gemeente Druten, GGD en de ouderenbond organiseren.

• Preventiebijeenkomsten gericht op zo lang mogelijk zelfstandig wonen

•  2 bijeenkomsten in Deest

• 30 deelnemers

• 2 bijeenkomsten in Puiflijk

• 80 deelnemers

Langer zelfstandig en duurzaam wonen Wijchen
Afgelopen jaar is een deel van de woonadviseurs Bewust Wonen verder opgeleid tot energiecoach. Dat zijn gecertificeerde vrijwilligers die tips geven om woningen energiezuiniger te maken en informatie verstrekken over verschillende energiemaatregelen. Advies over langer thuis wonen en het verduurzamen van een woning wordt dus nu gegeven door dezelfde coach.

• 8 energiecoaches in Wijchen

• Kader opgesteld voor de inzet van woonadviseurs/energiecoaches.

• In 2020 gaan de woonadviseurs/energiecoaches breed advies geven over veilig, comfortabel en duurzaam wonen.